Honda VF500F









Mijn ervaringen met de VF500F, zie onderaan deze pagina.

Tech. gegevens:
topsnelheid zittend: 184 km/h
topsnelheid liggend: 199 km/h
gemidd. verbruik: 1:17
prestaties: max vermogen: 49 kW (66,6 PK) bij 11250 min-1
prestaties: max koppel 43 Nm (4,4 kgm) bij 10250 min-1

Meetgegevens:
tellerafwijking:
teller - echte snelheid
60 - 58
80 - 77
100 - 95
120 - 115
140 - 133
afwijking toerenteller:
4000 - 4060
5000 - 4900
6000 - 6030
10000 - 9730
12000 - 11320

technische gegevens motorfiets
motor:
watergekoelde viertakt V-motor, blokhoek 90', dubbele bovenliggende
nokkenas met 2 kleppen per cilinder, boring x slag 60x 44 mm.
cilinderinhoud 498cc, compressieverhouding 11,0:1, CDI ontsteking met electronisch geregelde vervroeging,
vermogen 260Watt.

Transmissie:
Hydraulisch bediende meervoudige natte platenkoppeling en klauwengeschakelde
zesversnellingsbak: verhouding 3,308-2,353-1,850-1,545-1,333-1,154 op 1.
Openlopende O-ringen ketting.

Rijwielgedeelte:
luchtondersteunende voorvork met mechanische gestuurde Anti-duik, veerweg 140mm.
Achtervering met centraal geplaatste schokdemper en Pro-link veersysteem.
Bandenmaat: voor 100/90 H 16, achter 110/90 H 18 (Orgineel=Dunlop, tubeless)

Maten en gewichten:
lengte=2080mm, zithoogte=780mm, breedte=760mm, hoogte=1175mm.
wielbasis=1420mm, balhoofdhoek=63', tankinhoud 16 ltr waarvan 4 ltr reserve.
Rijklaar=206 Kilogram.

PRESTATIES: (volgens fabrieksopgave)
max vermogen: 51,5 kW (70 PK) bij 11500 tpm,
max koppel: 43 Nm (4,4 kgm) bij 10500 tpm,

Kostte in 1984 nieuwprijs: 12.590,--

bron tech.geg Moto73 testrapport.
aanvragen test? ga naar www.moto73.nl


Mijn motorfiets is geen standaard uitvoering. Behalve een 2-4 uitlaat ook beschikbaar 1-4), 2 pijpen op 4 cilinders, is deze fiets andere wielen, knipperlichten en aangepast (Americaans)motorblok. De 2 uitlaten zijn 2 Laser-uitlaten. De onderdelen zijn zeer zeldzaam te vinden 2e hands. Remmen zijn goed (dubbele schijfrem voor en 1 schijf achter), en de motor heeft wel onderhoud nodig. Ik rij het gehele jaar door en moet minimaal 1x per jaar de motor een onderhoudsbeurd geven met kleppen stellen. In 2000 zijn de banden voor en achter, de aandrijfketting en de beide tandwielen (in blok en op achteras) vervangen. De banden zijn van origine Dunlops, maar ik heb er andere banden onder laten zetten. Dit is afhankelijk van je rijstijl en gevoel met rijden. De motor kwam in 1984 op de markt, is behalve de blauw-wit-zwart kleurstelling ook in rood-wit-zwart.
In juni 2001 jl heb ik de 57000km stand bereikt. Meer info ook op vf500f (Engels talig).
De koeling is door koelvloeistof en electr. ventilator bij stilstand. De motor-olie zorgt samen met de koelvloeistof
voor koeling van het motorblok. Zaak is dus om de motor-olie regelmatig te controleren.
Ik heb olie-verbruik gehad, dit kwam door lek rubberen ringetje welke op de cilinderlop zit. Op elke kop zit er een. Doordat dit rubbertje kapot was lekte er olie op de cilinders wat behalve olieverbruik opleverde ook rook gaf (bij regen) en stank.
Dit is opgelost door 2 nieuwe rubbertjes te monteren wat goedkoper is dan een nieuwe koppakking.
En het werkt, bijna geen olieverbruik meer.

Samen met de 400cc en de 750cc behoort de 500cc tot de zelfde familie. Een zusje is de VF500C (chopper model). Mijn motor heeft geen middenbok, en dat is vervelend. Deze is 2e hands zeldzaam en nieuw moet je op Fl 300,- tot 350,- rekenen. Ook is er een onderkuip beschikbaar voor deze motorfiets en een kofferset-rek voor een topkoffer. Ikzelf heb een bagagerekje gemonteerd zodat er ook een weekend tas meegenomen kan worden (prijs in 1999: 260,- Bestellen bij MDI motor cycle parts, Haren (bij Oss), tel 0412-463174).
In juni2001 heb ik 2 fietstassen speciaal voor sportmotoren aangeschaft, tw bij Motoport Kosten Fl 285,00. Deze
zijn in een driehoek gemaakt voor de omhoog staande uitlaten. Verder zijn deze voorzien van diverse opbergvakjes en kunnen ze breder worden gemaakt.
Heden ben de magiscge grens van 61000km gepasseerd. En nu zitten er 2 metzelers banden om de wielen gemonteerd.
Onderdel die je kunt vervangen, zijn te bestellen bij Targa (www.targa.com). Varierend van knipperlichten met helder
glas tot achterlicht unit met diodes tot en met ander windscherm.

>






Update 19oktober2009: In december2008 is er een nieuwe achterband gemonteerd, dit keer weer een Bridgestone, rijdt toch beter dan de Metzelers.
In januari2009, buitemtemperatuur ongeveer 1'C ben ik naar een 'keuring' van het motorblad Moto73 geweest.
Ik moest er om 9.00 uur zijn, dit werd 9.15 uur, na ruim 1,5 uur rijden bij 1'C.
Hier werd 's ochtends de motor na een proefrit nagekeken, wat mankeert er nu aan en wat komt er aan. Schijfremmen werden nagekeken, remmen gecontroleerd, banden en
motortemperatuur om maar enkele dingen te noemen. Er werden 5 aandachtspunten gevonden: Het balshoofdlager was op een plek ingesleten, de rubbers van de voetsteunen
moeten vervangen worden, 1 cilinder had een andere temperatuur dan de overige 3 cilinders, de rubbers op de voorvork (niet standaard) om de pekel ed op
te vangen bij het rijden, waren kapot en nog een. Maar niets van deze aandachtspunten zijn onveilig, hooguit wat extra aandacht.
Na deze ochtend sessie, via boerenlandwegen naar de fotoplek gereden. Hier tientallen foto's gemaakt, door de linkerbocht en terug, door de rechterbocht er ook weer terug.
Tenslotte de historie van de motor besproken bij de journalist thuis. Met fotoalbums en testverslagen, rekeningen en benzineverbruikboekje/tankbeurtenoverzicht (zelf gemaakt)
de rest van de middag gezeten. Rond 16.00uur ben ik weer terug gereden naar huis. Het verslag is gepubliceerd in april2009 van Moto73.

In juli2009 is er groot feest geweest: De motorfiets is nu officeel een Old-timer!!!!

Op dit moment, 19oktober2009, staat de kilometerteller op 89.000km, en is de uitlaat-tussenstuk weer een
beetje lek (zwak punt van deze motor, vooral als je het hele jaar door rijdt) en zijn
er nieuwe voetsteun-rubbers besteld. Maar de motor gebruikt nog steeds bijna geen olie en rijdt lekker zuinig (1:18-19km). Ik rij gewoon nog even door.....

In maart 2013 is de motor verkocht. Er kwamen dure reparaties, zoals een nieuw thermostaat en pakking van het motorblok.
De motor heeft meer dan 105.000 km gereden.