|
Mijn ervaringen met de VF500F, zie onderaan
deze pagina.
Tech. gegevens:
topsnelheid zittend: 184
km/h
topsnelheid liggend: 199 km/h
gemidd. verbruik: 1:17
prestaties:
max vermogen: 49 kW (66,6 PK) bij 11250 min-1
prestaties: max koppel 43 Nm
(4,4 kgm) bij 10250 min-1
Meetgegevens:
tellerafwijking:
teller -
echte snelheid
60 - 58
80 - 77
100 - 95
120 - 115
140 -
133
afwijking toerenteller:
4000 - 4060
5000 - 4900
6000 -
6030
10000 - 9730
12000 - 11320
technische gegevens motorfiets
motor:
watergekoelde viertakt
V-motor, blokhoek 90', dubbele bovenliggende
nokkenas met 2 kleppen per
cilinder, boring x slag 60x 44 mm.
cilinderinhoud 498cc, compressieverhouding
11,0:1, CDI ontsteking met electronisch geregelde vervroeging,
vermogen
260Watt.
Transmissie:
Hydraulisch bediende meervoudige natte
platenkoppeling en klauwengeschakelde
zesversnellingsbak: verhouding
3,308-2,353-1,850-1,545-1,333-1,154 op 1.
Openlopende O-ringen
ketting.
Rijwielgedeelte:
luchtondersteunende voorvork met mechanische
gestuurde Anti-duik, veerweg 140mm.
Achtervering met centraal geplaatste
schokdemper en Pro-link veersysteem.
Bandenmaat: voor 100/90 H 16, achter
110/90 H 18 (Orgineel=Dunlop, tubeless)
Maten en
gewichten:
lengte=2080mm, zithoogte=780mm, breedte=760mm,
hoogte=1175mm.
wielbasis=1420mm, balhoofdhoek=63', tankinhoud 16 ltr waarvan
4 ltr reserve.
Rijklaar=206 Kilogram.
PRESTATIES: (volgens
fabrieksopgave)
max vermogen: 51,5 kW (70 PK) bij 11500 tpm,
max koppel:
43 Nm (4,4 kgm) bij 10500 tpm,
Kostte in 1984 nieuwprijs:
12.590,--
Mijn motorfiets is geen standaard uitvoering.
Behalve een 2-4 uitlaat ook beschikbaar 1-4), 2 pijpen op 4 cilinders, is deze
fiets andere wielen, knipperlichten en aangepast (Americaans)motorblok. De 2
uitlaten zijn 2 Laser-uitlaten. De onderdelen zijn zeer zeldzaam te vinden 2e
hands. Remmen zijn goed (dubbele schijfrem voor en 1 schijf achter), en de motor
heeft wel onderhoud nodig. Ik rij het gehele jaar door en moet minimaal 1x per
jaar de motor een onderhoudsbeurd geven met kleppen stellen. In 2000 zijn de
banden voor en achter, de aandrijfketting en de beide tandwielen (in blok en op
achteras) vervangen. De banden zijn van origine Dunlops, maar ik heb er andere
banden onder laten zetten. Dit is afhankelijk van je rijstijl en gevoel met
rijden. De motor kwam in 1984 op de markt, is behalve de blauw-wit-zwart
kleurstelling ook in rood-wit-zwart.
In juni 2001 jl heb ik de 57000km stand
bereikt. Meer info ook op vf500f (Engels
talig).
De koeling is door koelvloeistof en
electr. ventilator bij stilstand. De motor-olie zorgt samen met de
koelvloeistof
voor koeling van het motorblok. Zaak is dus om de motor-olie
regelmatig te controleren.
Ik heb olie-verbruik gehad, dit kwam door lek
rubberen ringetje welke op de cilinderlop zit. Op elke kop zit er een. Doordat
dit rubbertje kapot was lekte er olie op de cilinders wat behalve olieverbruik
opleverde ook rook gaf (bij regen) en stank.
Dit is opgelost door 2 nieuwe
rubbertjes te monteren wat goedkoper is dan een nieuwe koppakking.
En het
werkt, bijna geen olieverbruik meer.
Samen met de 400cc en de 750cc
behoort de 500cc tot de zelfde familie. Een zusje is de VF500C (chopper model).
Mijn motor heeft geen middenbok, en dat is vervelend. Deze is 2e hands zeldzaam
en nieuw moet je op Fl 300,- tot 350,- rekenen. Ook is er een onderkuip
beschikbaar voor deze motorfiets en een kofferset-rek voor een topkoffer. Ikzelf
heb een bagagerekje gemonteerd zodat er ook een weekend tas meegenomen kan
worden (prijs in 1999: 260,- Bestellen bij MDI motor cycle parts, Haren (bij
Oss), tel 0412-463174).
In juni2001 heb ik 2 fietstassen speciaal voor
sportmotoren aangeschaft, tw bij Motoport Kosten Fl 285,00. Deze
zijn in een
driehoek gemaakt voor de omhoog staande uitlaten. Verder zijn deze voorzien van
diverse opbergvakjes en kunnen ze breder worden gemaakt.
Heden ben de
magiscge grens van 61000km gepasseerd. En nu zitten er 2 metzelers banden om de
wielen gemonteerd.
Onderdel die je kunt vervangen, zijn te bestellen bij
Targa (www.targa.com). Varierend van knipperlichten met helder
glas tot
achterlicht unit met diodes tot en met ander windscherm.
>
Update 19oktober2009: In december2008 is er een nieuwe achterband gemonteerd,
dit keer weer een Bridgestone, rijdt toch beter dan de Metzelers.
In januari2009, buitemtemperatuur ongeveer 1'C ben ik naar
een 'keuring' van het motorblad Moto73 geweest.
Ik moest er om 9.00 uur zijn, dit werd 9.15 uur, na ruim 1,5 uur rijden bij 1'C.
Hier werd 's ochtends de motor na een proefrit nagekeken, wat mankeert er nu aan en wat
komt er aan. Schijfremmen werden nagekeken, remmen gecontroleerd, banden en
motortemperatuur om maar enkele dingen te noemen. Er werden 5 aandachtspunten
gevonden: Het balshoofdlager was op een plek ingesleten, de rubbers van de voetsteunen
moeten vervangen worden, 1 cilinder had een andere temperatuur dan de
overige 3 cilinders, de rubbers op de voorvork (niet standaard) om de pekel ed op
te vangen bij het rijden, waren kapot en nog een. Maar niets van deze aandachtspunten
zijn onveilig, hooguit wat extra aandacht.
Na deze ochtend sessie, via boerenlandwegen naar de fotoplek gereden. Hier tientallen foto's gemaakt, door de linkerbocht en terug, door de rechterbocht er ook weer terug.
Tenslotte de historie van de motor besproken bij de journalist thuis. Met fotoalbums
en testverslagen, rekeningen en benzineverbruikboekje/tankbeurtenoverzicht (zelf gemaakt)
de rest van de middag gezeten. Rond 16.00uur ben ik weer terug gereden naar huis.
Het verslag is gepubliceerd in april2009 van Moto73.
In juli2009 is er groot feest geweest: De motorfiets is nu officeel een Old-timer!!!!
Op dit moment, 19oktober2009, staat de kilometerteller op 89.000km, en is de uitlaat-tussenstuk weer een
beetje lek (zwak punt van deze motor, vooral als je het hele jaar door rijdt) en zijn
er nieuwe voetsteun-rubbers besteld. Maar de motor gebruikt nog steeds bijna geen olie en rijdt lekker zuinig (1:18-19km). Ik rij gewoon nog even door.....
In maart 2013 is de motor verkocht. Er kwamen dure reparaties, zoals een nieuw thermostaat en pakking van het motorblok.
De motor heeft meer dan 105.000 km gereden.